donderdag 15 september 2016

Een maand stilte ... & 1 september

Lieve lezertje

U hebt het waarschijnlijk gemerkt, de blog lag op zijn gat.
Reden : eind vakantie en begin school.
Als je mij vraagt " drie kinderen is dat te doen ?" Dan zeg ik ja zeker ,maar niet op het eind van de vakantie want dan mag je ze nog zoveel animeren met verschillende ideeën of spelen , je merkt gewoon dat het tijd is dat school terug begint. Ze kunnen zich minder lang bezig houden met iets, ze maken meer ruzies ... Het zijn gewoon helse bengeltjes zeg maar. Ik heb ze dan ook een weekendje weggedaan zodat ik naar zee kon gaan om mijn batterijen op te laden. Dit is vrij goed gelukt , helaas kon ik dit niet van de kinderen zeggen. Die kreeg ik nog vermoeider en lastiger terug maar ik kon er weer tegenaan.
De jongste twee dagen missen dat piekte wel ,natuurlijk had ik de oudste 2 ook gemist maar toen ik j' ke terug in mijn armen nam voelde dat zo vertrouwt en voelde ik echt hoezeer ik hem gemist had. Bij de oudste kreeg ik het nooit over mijn hart om ze zo jong, 4 maand, eens weg te doen om zelf te bekomen. Ik weet nog dat naar de winkel gaan me al te lang duurde maar kijk bij het derde lukt dat wel en hij kreeg een energieke mama terug. Ik had hem van vrijdagavond tot zondagavond bij mijn ma gedaan , wel wat lang vond ik achteraf. Ik nam me voor als ik het nog eens ging doen om van zaterdag tot zondag hem te laten gaan. Maar ik wist toch dat dit niet direct ging gebeuren. Ik geef eerlijk toe dat ik ze niet graag wegdoe als ze zo klein zijn en al zeker niet ver weg , daar kan ik al helemaal niet mee om.

1 september brak aan en ik was er klaar voor. De eerste schooldag ging de papa mee, altijd toch speciaal zo de eerste schooldag in een nieuw schooljaar,klasje  .. Onze jongste zit terug in het eerste kleuter en is daar de oudste en voelt zich the King of the Class. Onze oudste zit nu in de derde kleuterklas wat toch een voorbereiding is op het eerste leerjaar. Ik krijg al rillingen  als ik het schrijf, eerste leerjaar ! Mag het een beetje trager aub ... Bon voorlopig kunnen we nog spijbelen

Ze zijn goed gestart ons kastards... De oudste geeft wel aan dat hij meer met werken. Jammer eigenlijk dat we maar twee jaar echt mogen spelen op school in ons leven, misschien moesten we langer mogen spelen, ( we zouden ons toch maar dingen herinneren van ons vijf jaar ) zouden we allemaal vrolijker rondlopen ... :) Waarom geen verstoppertje meer doen als volwassene. Er moet meer gelachen worden.

Maar ik wijk af, dus ik dacht ik ga ze thuis ook ludiek wat klaarstomen na school.
Eerst krijgen ze een boterham ( ik merkte dat als je er direct een boterham insteekt na school ,ze meteen content zijn) , na de boterham doen we " huiswerk " . Ze hebben er nog geen van school tot nu maar daar heeft mama iets leuk op gevonden. Ik kocht via bol.Com vakantieboeken en die vullen ze met plezier aan met de mama ernaast en hun spiderman pennenzak bij de hand. Of ik laat ze hun educatieve spelletjes van playlab uithalen. " leren lezen en leren schrijven " zalig om te zien hoe graag ze dat doen. Echt een aanrader !!

Na de "werktijd" mogen ze spelen binnen of buiten, met hun speelgoed of
andere gezelschapsspelletjes spelen. Wij hebben een kast vol spelen, ik vind
dat zo belangrijk, je leert je kind op een andere manier kennen tijdens het spelen
En ik geniet zelf mee. (( Ik zal dan eens bloggen over ons top 10. ))
Ze mogen ook knutselen of iets tekenen.

Na de speeltijd is het etenstijd, bord leeg = dessert
Dan hebben ze nog een halfuurtje /klein uurtje om te kiezen :
door het feit dat ik hun laat kiezen hebben ze het gevoel dat zij "baas" zijn
Tv kijken of iPad.
Hebben ze voordien echt stout geweest mogen ze niks van de twee.

Ik tracht steeds met hen mee te eten want de papa is er vaak niet bij
De jongste doet gewoon met alles mee op mijn schoot of in de wipper
Hij krijgt ook een kleurtje of peetje bij spelen etc

En dan is het tanden poetsen , wc en bed in ... het om ter eerst het bed in - spelletje , werkt precies niet meer zo goed :)
Ten slotte mogen ze kiezen tussen vertellen over hun dag of boekje voorlezen
Gezien ik een kinderboeken-verslaving heb vind ik dat heel fijn maar ook als ze s avonds beginnen vertellen over hun dag kom ik veel te weten dat ze overdag er niet uitkrijgen omdat ze dan teveel prikkels hebben. En geen slaapwel zonder knuffel en een lichtmuziek op het plafond ...
ze hebben ook elk een zaklamp voor als ze nachts naar de wc zouden moeten gaan

!!! Laat ik wel duidelijk zijn , als ze echt doodmoe van school komen laat ik
hen gerust en mogen ze tv kijken en steek ik ze er gewoon vroeger in
Vaak is dit op Dindsag wanneer ze turnen gehad hebben en op vrijdag
als laatste spurtdag van de week die ze gehaald hebben :) want als ze doodmoe zijn
kunnen ze toch niet veel meer dan in zetel hangen en tv kijken en dat respecteer ik ook.
( Ik weet nog toen ik van kot kwam in het weekend vrijdagavond dat ik gewoon inzakte in de zetel en zo blij was dat men mij gerust liet... Daarna begon ik wel zelf te vertellen)


Op hun kamer staat een kadertje met
" Love you to the Moon and back "
Dat zijn dan ook steeds hun laatste woorden van de dag :)))


Bedankt voor te lezen lezertjex

Geen opmerkingen:

Een reactie posten